Neformalno izobraževanje po dansko
Na povabilo občine Holstebro na Danskem smo se štiridnevnega strokovnega srečanja v času od 4. do 8. oktobra 2017 na temo Neformalno izobraževanje po dansko udeležili ravnatelj Gimnazije Škofja Loka Jože Bogataj, koordinatorica OIV programov na šoli Ana Prevc Megušar ter dijaka Martin Rihtaršič in Vid Kermelj.
Mesto Holstebro v mreži evropskih mest Douzelage predstavlja Dansko. Na srečanje so bile povabljene še delegacije iz partnerskih mest Sigulda (Latvija), Chojna (Poljska), Türi (Estonija) in Meerseen (Nizozemska). Skupaj z organizatorjem nas je bilo torej šest delegacij iz šestih različnih evropskih mest, vse pa sestavljene s po dvema dijakoma in dvema učiteljema oz. ravnateljem srednjih šol v omenjenih mestih.
Namen srečanja je bil predstaviti danski model izvenšolskih oz. obšolskih aktivnosti, kot jih glede na dane zakonske podlage in tip šol organizirajo šole na Danskem. Glede na to, da smo prišli iz različnih šolskih sistemov, je bilo takoj jasno, da je ponudba in tovrstna praksa naših šol zelo drugačna.
Ravnatelj Šole za mlade Holstebro, šole gostiteljice, Soren Hinrichensen nam je že prvi dan postregel s paleto programov, ki jih šola tega tipa ponuja mladim tako v dopoldanskem kot večernem času. Ta tip srednje šole je namenjen dopoldanskemu izobraževanju dijakov, ki se ne izobražujejo v rednem srednješolskem sistemu, nekaj desetim beguncem, ki so nastanjeni v Holstebroju, večerni del je namenjen slušateljem različnih tečajev ter mladim, ki se družijo med šesto in deveto zvečer ob igranju računalniških igric, športu, gledanju televizije in podobnim. Njihova ponudba izvenšolskih dejavnosti, ki so del rednega programa šole, obsega različne športne dejavnosti, strokovne ekskurzije, tečaje kuhanja, glasbe, gledališke igre, fotografije, organizacijo poletnih in zimskih kampov in še veliko drugega.
Izobraževalni center Holstebro je eden večjih danskih izobraževalnih srednješolskih centrov, ki mladim v dopoldanskem času ponuja izredno veliko število programov srednjega strokovnega in poklicnega izobraževanja, kjer imajo dijaki možnost svoje izdelke tudi prodajati v eni izmed šestih šolskih trgovinic. Ravnateljica Ana Østergaard nam je ponosno pokazala večino delavnic, kjer smo se imeli priložnost družiti z danskimi dijaki. Popoldanski in večerni del sta namenjena izobraževanju odraslih. Šola je izredno velika, saj se razprostira kar na 7 hektarih, zaposlenih je preko 370 strokovnih delavcev, od kateri je kar 250 učiteljev. Opazili smo, da v nekaterih razrednih pouk poteka samo z uporabo prenosnikov oz. računalniških tablic in da pri pouku ne uporabljajo več zvezkov niti učbenikov in ne pisal ter da so vsa gradiva digitalna.
Zanimivo je bilo srečanje z vodjo Prostovoljskega centra Anne Lise Holst Jensen. Predstavila nam je delovanje centra, v katerega je vključeno veliko prostovoljcev, tudi tujcev. Njihovo delo je povezovanje nevladnih organizacij pri reševanju različnih problemov posameznikov, ki se zglasijo v dnevnem centru. Lahko je to socialna pomoč, pomoč ostarelim na domu, iskanje zaposlitve ali pa samo preživeti družabno popoldne z nekom, ki je osamljen. Imeli smo priložnost, da se pogovorimo tudi z delavci centra.
Nazadnje so nam danski gostitelji pokazali še delo in življenje v dijaškem domu, ki pa nikakor ni takšno, kot si ga pod tem nazivom predstavljamo mi. Henrik Jørgensen je učitelj, novinar, po potrebi tudi glasbenik in predvsem pedagog v šoli gimnastike in športa Lomborg. To je prav poseben tip srednje šole, kamor se proti plačilu lahko vključijo že učenci zadnjega, to je devetega razreda osnovne šole oz. lahko preživijo še t.i. deseto leto pri njih, potem pa nadaljujejo z rednim srednješolskim izobraževanjem. Šola je internatskega tipa, kjer dijaki odhajajo domov za vikend, v nedeljo zvečer se pa vračajo. Program teče po rednem učnem načrtu, spretnosti in veščine, ki se jih uče, pa so vzete iz vsakdanjega življenja: pospravljanje, pomivanje posode, skrb za higieno, učenje ter seveda športne aktivnosti, ki so v tej šoli še posebej pomembne, kajti vsi dijaki trenirajo gimnastiko in se pripravljajo na različna tekmovanja. Druge šole tega tipa na Danskem, vseh skupaj je 64, se posvečajo dramski igri ali glasbeni izobrazbi.
Sprejel nas je tudi g. Torben Grudiksen, član občinske skupščine, eden od podžupanov, odgovoren za mlade v mestu Holstebro, ki šteje dobrih 13.000 prebivalcev. Mesto je nastalo v sredini 13. stoletja, vendar danes nima nobenih vidnih ostankov pretekle dobe. Mesto se odlikuje po velikem številu umetniških izdelkov, ki so vidni na vsakem koraku, med njimi pa še posebej izstopa svetovno znano delo Žena na vozu Alberta Giacomettija, danes neprecenljive vrednosti, ki ima svoje mesto v mestnem središču. V mestu je veliko umetnikov, ki ustvarjajo v nekdanji klavnici prašičev, ki pa se danes razvija v enega večjih danskih razstavnih prostorov in galerij, kjer so našli svoje mesto tudi mladi. V mestu so poleg srednjih šol še štiri osnovne šole.
V času, ki nam je bil na voljo, smo imeli možnost, da se seznanimo z danskim srednjim šolstvom oz. z načinom, kako je poskrbljeno za mlade, tiste, ki se redno šolajo in tudi tiste mlade, ki niso del rednega srednješolskega izobraževanja in predstavljajo za družbo socialni problem. Za razliko od drugih, se na Danskem veliko pogovarjajo o teh problemih in jih rešujejo individualno, ko lahko vsak posameznik najde sebi primerno pot oz. rešitev. To pa zahteva vključevanje velikega števila učiteljev, pedagogov, psihologov, socialnih delavcev in drugih strokovnjakov.
http://douzelage.eu/2017/10/08/project-non-formal-learning-the-danish-model-great-succes/
Naslednje srečanje dijakov iz šol v mreži Douzelage prireja belgijski Houffalize v juliju 2018.
Jože Bogataj, ravnatelj