44. skupščina evropskih mest v mreži Douzelage
Sodelovanje na mednarodni konferenci Douzelage na Finskem
Letošnja 44. konferenca evropskih mest v mreži Douzelage je potekala od 16. do 19. maja v finskem mestecu Asikkala, ki je 25 km oddaljeno od Lahtija, znanega zimskošportnega središča.
V škofjeloški ekipi smo bili štirje predstavniki Gimnazije Škofja Loka: skupaj s pomočnico Ano Prevc Megušar sva sodelovala na učiteljski ravni, dijake sta zastopala aktualni in prejšnji predsednik dijaške šolske skupnosti Jan Pipp in Bor Dolenc. Na občinski ravni sta na konferenci sodelovala župan Tine Radinja in Jernej Tavčar. Mag. Miha Ješe, nekdanji škofjeloški župan, je eden izmed treh podpredsednikov konference in je bil v vlogi organizatorja srečanja. Tema letošnjega srečanja je bila pomen gospodarne rabe voda, kot ga določa Unescova Agenda 2030. Zato so imeli predstavniki dijakov iz 27 držav EU izredno priložnost, da so v delavnicah, ki so jih pripravili njihovi gostitelji, spoznavali pravi namen izobraževanja za trajnostni razvoj. V eni izmed delavnic so imeli nalogo, da iz kupa oblačil izberejo tista, ki jih damo v Karitas, in tista, ki jih damo v reciklažo, spet v drugi so se ukvarjali z raziskovanjem lokalnih voda in različnimi praktičnimi oblikami varčevanja z vodo. Vse delavnice so bile ciljno usmerjene in zato zelo poučne.
Predstavnikom učiteljev iz evropskih držav so gostitelji predstavili svoj sistem izobraževanja. Veliko smo že slišali o uspešnosti finskega izobraževanja na svetovni ravni, ko pa si enkrat z domačim učiteljem v istem razredu, opaziš veliko podobnosti med sistemi. Evropski najstniki si delijo bolj ali manj podobne cilje, učitelji pa se srečujemo s podobno pedagoško prakso. Vendarle pa v finskem šolstvu igrajo veliko vlogo lokalne skupnosti, od katerih je odvisno praktično vse: zaposlovanje, financiranje, šolski programi. Celo tako daleč so šli, da lokalna skupnost določa dolžino šolske ure: v Asikkali je šolska ura dolga 75 minut, drugje 60 ali celo 90 minut. Največjo razliko smo opazili v izbirnosti programov.
Srednješolski dijak v času triletnega šolanja sam izbira predmete. Nekateri so obvezni, drugi izbirni, predvsem pa jih mora biti dovolj: skupaj 25 v enem šolskem letu, pri čemer en predmet traja 8 tednov. Med izbirnimi predmeti pa je mogoče sodelovanje pri gledališki skupini, športni ali likovni aktivnosti, pevskem zboru in še čem. Skratka, dijak ima veliko možnosti, da prilagodi predmetnik svojim potrebam, predvsem pa svojim zmožnostim. Pri obisku v šoli smo opazili tudi večjo uporabo aktivnih metod poučevanja, več timskega in skupinskega dela. Večji poudarek je na formativnem spremljanju, pri čemer je odgovornost za znanje v veliki meri prepuščena dijaku.
Velika prednost tovrstnega druženja je tudi izmenjava dobrih praks med evropskimi šolami. Letos smo v Asikkali predstavili program MEPI – mednarodno priznanje za mlade - in mrežo UNESCO ASP šol Slovenije.
V maju 2020 bo 45. srečanje gostila Škofja Loka. Tema srečanja je že dogovorjena, in sicer se bomo predstavniki vseh mest v mreži Douzelage pogovarjali o medgeneracijskem sodelovanju kot vseživljenjskem izobraževanju za trajnostni razvoj.
Jože Bogataj, ravnatelj